Parkoló koordináta: Matreier Tauernhaus, 47.118235, 12.498401 (fizetős hatalmas parkoló)

Kiindulópont: Matreier Tauernhaus 1512 m

Grossvenediger Karte

Grossvenediger térkép

Felszerelés: gleccserhez

Szombat délelőtt értünk a parkolóba, ahol rövid hátizsákrendezés után már indultunk is felfelé a völgyben. 30 fok és tűző napsütés mellett tettük meg a szinte sík 7 km-es szakaszt az Innergschlöss-ön túli folyóátkelésig. Itt egy szerpentines ösvény következik, ahol nagyon rövid szakaszon belül emelkedünk kb. 500 méter szintet.

Már távolról megpillantjuk a Venediger gerincét – középen hátul

Innergschlöss a távolban – visszatekintve a szerpentinről

Még az Alte Prager Hütte előtt gyönyörű kilátás nyílik a Schlate Kees gleccserre.

Schlate Kees

Gabi és Robi is ámul a gleccser láttán 🙂

2489 m-en érjük el az Alte Prager Hüttét. A hütte már nem működik, de melléképületében vésszállás található.

Alte Prager Hütte

Csodás kilátás a régi hüttétől

Grossvenediger térkép (Forrás: AMAP)

A régi hüttétől már nincs olyan sok hátra, kicsivel több mint további 300 m szintemelkedés után megérkezünk szombati célunhoz, a Neue Prager Hüttéhez. A hütte egy része még felújítás alatt volt ekkor, így csak egy része üzemelt.

Neue Prager Hütte - 8 fős lágerban kaptunk helyet

Neue Prager Hütte – 8 fős lágerban kaptunk helyet

Vasárnap reggel fél 6-kor volt a korai reggeli, ahol csak pár falatot ettünk, s 6-kor már indultunk is a csúcs felé. Ezzel nem voltunk egyedül, így rövidesen beálltunk a gleccseren menetelők kígyózó sorába.

Pirkad - Neue Prager Hütte

Pirkad – Neue Prager Hütte

Indulás a hüttétől

A hütte után először kb. 100 m szintet le kell mennünk, majd ezt a sziklás szakaszt elhagyva eleinte havas szakasz következik, majd egy hosszan elnyúló földnyelven átkelve elérjük a gleccsert. Itt vesszük fel a hágóvasat és kötözködünk össze.

Hágóvasat fel!

Innentől 4 km hosszan a gleccseren menetelünk felfelé, melyen lapos platók és meredekebb oldalak (max. 25 fok) váltják egymást.

Csodás kilátás a távoli Grossglocknerre

A gleccseren az út nagyon ki van járva, így főszezonban annak megtalálásával biztos nem lesz gondunk. Mivel ez az út a keletről a csúcsra felfutó út, érdemes 5-6 körül indulni, mert a hó hamar megolvad, s mélyen belesüppedhetünk.

A gleccseren több különböző méretű hasadékot is láttunk. Volt olyan, amelyen reggel még egy hóhídon át tudtunk sétálni, koradélután viszont már át kellett ugrani.

Hasadék a gleccseren

grossvenediger

A hosszan elterülő gleccser végén már látható a csúcsgering

A távolban fut össze a többi völgyből ill. hüttétől felvezető út: Kürsinger Hütte, Defregger Haus… A Venedigerre 4 normál út is vezet!

gipfelgrat venediger

Gerinc eleje – távolban balra a csúccsal

A gerincnek egy kicsit kitettebb szűkebb része van, de ez csupán 5 m hosszan vezet. Szezonban pedig úgy ki van taposva, hogy minden nehézség nélkül át lehet kelni rajta.

grossvenediger

Csúcsgerinc kitettebb része – visszanézve a csúcsról

Nagy szerencsénk volt, mert míg előttünk a gerincen még sorba kellett állni, hogy “átkelhessen” az ember a Kereszthez, nekünk megadatott pár perc, amíg csak mi 3-an lehettünk a Venediger 3666 m-es csúcsán.

Grossvenediger 3666 m – Gabi, Robi, Én

Még aznap le kellett jutnunk az autóhoz, így rövidesen elindultunk lefele – 2100 m szintet kellett lemennünk. Sokan 3 naposra tervezték a túrát, s a csúcstámadás után a hüttében éjszakáztak. Utólag lehet mi is így csinálnánk 🙂

venediger

Der unendliche Gletscher

Délután 4-re értünk le a Venedigerhaus-hoz, ahol nem hagyhattuk ki a finom Schnitzelt! 🙂 Mivel az ég már nagyon borult, úgy döntöttünk taxival megyünk vissza az autóhoz.

Csak ajánlani tudom a túrát mindenkinek!! 🙂 Gyönyörű, technikailag könnyű magashegyi túra Ausztria egyik legmagasabb pontjára.

2014. Július

1. Hirber says:

Mit Schrecken habe ich euren tollen Film und die herrlichen Bilder betrachtet. Mit Schrecken die Ausmaße des Rückganges des Schlattenkees mit dem Nebengletscher Kristallwand erfasst. Trotzdem für mich eine schöne Erinnerung an meine vier Besteigungen, die allerdings vierzig Jahre zurückliegen. Euch noch viel schöne Bergtouren. Hirber Much

• Esztike says:

Hallo Hirber!
      Vielen Dank, freut mich, dass Dir das Video gefallen hat 🙂
      Es ist sehr schade, dass die Gletscher so schnell zurückgehen.