Parkoló: Zinal, 46.127114, 7.630369

Zinal – Tracuit Hütte

Download file: bishorn3.gpx

Tracuit Hütte – Bishorn – Tracuit Hütte

Download file: bishorn2.gpx A Tracuit Hütte ezekben a hetekben zárva van, így úgy gondoltuk, itt a remek alkalom, hogy megmásszuk a Bishornt. Június 4-e, csütörtök ünnepnap volt, így hajnalban útnak is indultunk, hogy este már a hüttében aludhassunk. Kb. délre értünk Zinal-ba, s indultunk felfelé a meredek ösvényen.

Zinal Bishorn

Zinal – Parkoló

A parkolótól először vissza Zinal fele kell menni egy picit a jobbra eső úton, majd az első kereszteződésénél már ki van táblázva a Tracuit Hütte.

Bishorn Tracuit

Rövid pihenő a hőségben

A nyugati hegyoldalban kapaszkodtunk fel, ahol végig tűzött a nap.

Bishorn Zinal

Visszanézve Zinalra

Kb. 2400 méteren elérjük a vízesést. Itt egy kisebb eret keresztezve szerpentinezünk felfele. Itt találtunk először hófoltot, ami még befedte az ösvény egyik kanyarulatát. Pár perc múlva már fel is értünk a platóra.

DCIM104GOPRO

Mindenhol vadvirágok 🙂

bishorn

Pásztorhütte 2500 méteren

A platón lankás és picit meredekebb szakaszok váltogatják egymást. Eleinte nagyobb hófoltokkal találkoztunk, majd kb. 2700 méter felett egybefüggővé vált a hóréteg.

Tracuit Hütte Bishorn

Távolban már látszik a hütte

A hüttét már ekkor megpillantjuk, bár még majd kétórányira vagyunk tőle. A hüttéig innentől nem mindig követtük az ösvényt, inkább a hóviszonyok szabták meg az utunkat. Bár voltak már nyomok, de magunknak kellett taposni, ami egyes szakaszokon jól ment, máshol meg combközépig süllyedtünk a megolvadt hóba.

Közeledünk a hüttéhez

A hütte alatti sziklás, törmelékes részen kapaszkodunk fel. Itt már szerencsére elolvadt nagyrészt a hó. E szakasz végén kb. 5 méter lánccal is biztosítható mászás várt még ránk. Itt is teljesen száraz volt a szikla, így könnyen fel tudtunk mászni.

Tracuit Hütte Bishorn Cabane de Tracuit

Rövid mászós szakasz

S már el is értük a hüttét! 🙂

Tracuit Hütte Bishorn Cabane de Tracuit Turtmann Gletscher

Tracuit Hütte és Bishorn a láthatáron (utóbbi sajnos épp felhőben)

A Tracuit Hüttát pár éve építették s nagyon modern. Téli szállás gyanánt maga a hütte van nyitva, annak 3 db 12-fős szobája, valamint az étkező kb. 1/3-a tűzhellyel. A szállás díja 25 CHF. Ezért voltak takarók, edények havat olvasztani, felhasogatott fa… Plussz voltak még üdítők, aminek az árát egy perselybe dobhattuk be. Aznap este pont 3 kis csapat éjszakázott a hüttében, így mindenkinek volt egy saját szobája!

Tracuit Hütte Bishorn Cabane de Tracuit

Tracuit Hütte – a szoba csak a miénk!

A hütte mellől gyűjtöttünk havat, amit a tűzhelyen pillanatok alatt fel tudtunk olvasztani. Főztünk egy tésztát, kellő mennyiségű teát, váltottunk pár szót a másik két csapattal, s már mentünk is aludni.

Naplemente a Hütténél

Másnap korán keltünk, s gyors reggelizés után fél 5-kor indultunk útnak. Azért döntöttünk így, mert erre a napra még melegebbet mondtak, s vissza akartunk érni a hüttébe, mielőtt megolvad a hóréteg. Szerencsére éjszaka tiszta volt az égbolt, s megfagyott a hó.

Tracuit Hütte Bishorn Cabane de Tracuit Turtmann Gletscher

Előttünk a cél!

A fejlámpákat alig kellett használnunk, mert 5 körül már pirkadt. A gleccseren 2-3 nagy hasadékot láttunk, melyeket így nyár elején sem fedett hó. A gleccseren szinte végig egyenesen haladunk, a szemközti nyereg felé. Alig 1-200 méter szintet nyerünk, míg megtesszük a táv 2/3-át.

Átkelve a Turtmann-gleccseren – pirkad

Ahogy elérjük a Bishorn hatalmas hátának alját, a távolabbi részénél indulunk felfele. Itt kevésbé meredek.

Bishorn Cabane de Tracuit Turtmann Gletscher

A Bishorn csúcsa a felkelő nap fényében

Megkezdjük a meredek emelkedést a csúcs felé. Összesen két meredek és két lankásabb szakasz váltogatja egymást. Az út kicsit jobbra tart, majd a Bishorn és P. Burnaby nyerge felé veszi az irányt. A firnen nagyon jól lehetett menni. Végül fel se vettük a hágóvasakat.

Úton a felkelő napban

Fantasztikus volt az idő. Egy felhő sem volt az égen, s szinte a szél se fújt.

Bishorn Cabane de Tracuit Turtmann Gletscher

Egyre közelebb a csúcs!

A hüttében éjszakázó 2 további csapat közül végül csak a 3 fős sítúrás csapat indult el rajtunk kívül a csúcsra. Ők még a gleccseren megelőztek mindet, s végig párszáz méterrel előttünk haladtak. A nyereg alatti szakasz meredekebb volt. Itt harántolva haladtunk.

Bishorn Gipfel Peak 4153 m wechte 4000er

A Bishorn csúcsa a wechtével

S már el is értük a nyerget, s a csúcs alatti rövid meredek szakaszt. A csúcson épp fent pihent a 3 fős csapat, akik örömujjongással üdvözöltek minket. 🙂 Mivel egész jó lépések voltak a hóban, nem vettük fel a hágóvasat e szakaszra, s pár perc múlva már fent is álltunk első megmászott négyezresünkön! 🙂

A Bishorn 4153 méteres csúcsán!

Percekig gyönyörködtünk a csodálatos kilátásban, majd lassan elindultunk lefelé.

Bishorn Gipfel Peak 4153 m wechte 4000er

Visszanézve a csúcsra

Bishorn Gipfel Peak 4153 m wechte 4000er weisshorn

Gabi a Bishorn nyergén – háttérben a Weisshorn impozáns gerincével

Lefele fénysebességgel haladtunk a feljöveteli tempónkhoz képest. A meredek szakaszon mindkettőnknek sikerült belelépni egy-egy keskeny hasadékba, de nem volt vészes. A gleccser aztán már jobban meg volt olvadva, így kicsit több energiát igényelt a nyomtaposás. Fél 11-re vissza is értünk a hüttébe, ami eddigre teljesen kiürült, s csak a miénk volt! 🙂

Cabane de Tracuit Hütte Bishorn

Visszanézve a Bishorn-ra a hüttétől

Begyújtottunk a tűzhelybe, olvasztottunk havat, készítettünk levest, s ledőltünk aludni. Nem akartunk a legnagyobb melegben elindulni lefele, s ekkor még 1600 szint állt előttünk. Végül 3 felé összepakoltunk s útnak indultunk.

Elhagyva a hüttét

Kevéssel a hütte alatt találkoztunk egy párral, akik felfelé tartottak. Lemásztunk a láncos szakaszon, a törmelékesen, s kezdődött a kevésbé kellemes rész: nyomtaposás az olvadt hóban. Itt többször megcsúsztunk, elnyelte a hó az egész lábunk, s közben forrón tűzött a nap.

Bishorn

Hótaposás a hütte alatti szakaszon

Végül kb. 2700 méteren szünt meg az egybefüggő hóréteg. A 2500-on található kis pásztorhütte mellett rövid pihenőt tartottunk. Innen már nem volt havas az ösvény, s könnyebben haladhattunk lefele. A 2100 méter szintcsökkenés után fáradtan, de boldogan érkeztünk meg az autóhoz.
015.06.04-05.

A Bishorn-t már tavaly ősszel is megpróbáltunk megmászni Robival és Gabival hármasban. Ekkor a hütte még nyitva volt, s 60 CHF/fő-ért aludhattunk benne. A személyzet nem volt túl szimpatikus, nem voltak hajlandóak francián kívúl más nyelven beszélni. Ekkor kb. 3700 m-en akkor szél és vihar kerekedett, hogy pár méternél messzebbre nem láttunk. A nyomokat fél perc se kellett s eltakarta a hó. Az előttünk lévő csapatok mind visszafordultak, így végül mi is a visszafordulás mellett döntöttünk.