Maltatal az egyik leghíresebb jégmászó hely az Alpokban. A völgy telis-tele van vízesésekkel, melyek télen különféle nehézségűekre fagynak. Így mindenki megtalálhatja a magának valót.

Szállás: Malta településen, mi a Hubertus-t választottuk. Oldalukon több topót is találunk, bár némelyik már nem teljesen aktuális.

terkep

Maltatal térkép

A völgybe nyáron díjat kell fizetni a behajtáshoz. Télen ezt nem kell, cserébe nem takarítják az erdei utat. Hóláncot mindenképp vigyünk. Mi mindkét nap a díjfizető kapu parkolójában tettük fel.

1. nap

Aluhol WI 2-4 (topo szerint 5 kth.)

A P-vel jelőlt hajtűkanyarban hagyjuk az autót, s indulunk el DK-nek a völggyel párhuzamosan. Ahol jobbra egy újabb völgy nyílik ki, ott indulunk felfelé D-nek a hegyoldalban.

Aluhol beszállásához tartva

Ahogy a jég aljába értünk, beálltunk a “sorba”, ugyanis 2-3 mászópár volt előttünk. Egész gyorsan haladtak, így nem kellett fagyoskodnunk. Gabi kezdte az első kötélhosszt. A jég jónak tűnt.

Aluhol (Maltatal)

Aluhol – Gabi az első kötélhosszban

Mielőtt Gabi az első standba ért volna, egy lengyel vezetett csoport úgy döntött nem hajlandó várni. Amilyen bunkón csak lehet másztak át keresztbe a kötelünkön s küldték rám a jégdarabokat. Persze úgy tetettek mintha semmilyen nyelven sem értenének…

Aluhol – Gabi az első standban

Mind az első, mind a második stand a sziklába fúrt nittekből áll. A második standba érve hatalmas lett a tömörülés, s nem haladt a sor. Itt következett a nehezebb szakasz, ami mostanra fel is olvadt egy kicsit.

Hosszabb mérlegelés után visszaereszkedtünk.

Aluhol – ereszkedünk

Dreifaltigkeitsfall WI2-3 (topo szerint 2 kth.)

Még volt pár óránk sötétedésig, így újabb jeget céloztunk meg. Az erdei útig mentünk vissza, majd azon mentünk tovább az első ösvényig a jobb oldalon. Elég meredek és kellemetlen kapaszkodás következett.

A jég alja szuper volt, de ahogy Gabi elérte a közepét már csupa víz volt. Mivel itt nincsenek nittek, egy talált kötélgyűrűből tudott visszaereszkedni.

Dreifaltigkeitsfall (Maltatal)

2. nap

Strannerbach WI3 (topo szerint 12 ill. 15 kth.)

Amilyen szerencsétlenül alakul az első mászónap, akkora élmény lett a második. A Strannerbach-ot válaszottuk, mely egy könnyű, de a völgyben a leghosszabb jég. Ráadásul a 2/3-ánál ketté is ágazik.

Induláshoz készölődve a Strannerbach aljában

A beszállás igen kényelmes, hiszen a jég aljától kb 10 méterre parkolhatunk 🙂

Sétálva az első kth-okon

Az első kb. 2 kth-t gyalog tettük meg, ez egy könnyű bevezető szakasz. Az első kb. 80 fokos rész aljába érve vettük elő a kötelet, s kezdődhetett a mászás!

Bekötözködünk s indul a mászás

Persze itt sem voltunk egyedül. A jobb oldalon megint a lengyelek voltak… De Gabi jó tempóban indult, s 2-3 könyebb kth-t szinkronban másztunk. Így lehgytuk a többi partit.

Sétálós szakasz

A vízesés a topo szerinti 7. kth. után ketté ágazik. Ezalatt én standoltam, s úgy döntöttünk Gabival, hogy csináljuk meg a bal oldalt. Ez a rövidebb, kb. 12 kth.

Strannerbach – az elágazás alatt

A standokat idáig mindenhol a sziklába erősített nittek képezték. Ezután több helyen a jégbe fagyott kidőlt fákat fűztük meg.

unnamed

Elágazás

Az elágazás eleinte meredek volt, majd sétálós kövesbe ment át. Ezután közepes nehézségű, 60-70 fokos szakaszok váltogatták egymást.

A Strannerbach bal ága

Gabi 🙂

Az elágazás után kb. 3 kth-t másztunk még, amíg el nem fogyott a jég, s csak kövek voltak a mederben. Úgy döntöttünk visszaereszkedünk az elágazásig, s megnézzük a jobb ágat.

Itt találkoztunk össze egy másik magyar csapattal is.

Irány a jobb ág

Gabi mászta a 80-90 fokos részt, majd egy kidőlt fában tudott standolni. Ezután hosszan 40-60 fokos könnyű rész következett. Itt én mentem elől, s miután elfogyott a kötél Gabi szinkronban követett.

Könnyű szakasz a jobb ágban

Elérkeztünk egy kb. 150 méter hosszú sétálós, azaz köveken-sziklákon felmászós részhez. El is tettük a kötelet a zsákba, mert csak zavart volna.

Sétálós szakasz

Folytatódott a jég, s elővettük a köteleket. Mély hóban lépkedtünk – láthatóan egy lavina jött le a mederbe az egyik oldalról. Ismét meredekebb rész jött. Gabi mászott elől. Itt már nem volt jó minőségű  jég, meg volt olvadva s kásás volt helyenként.

Jobb ág utolsó kötélhosszai

Ahogy utóba mentem több helyen is beszakadt alattam a havas-olvadtjeges burok, s ömlött a víz a cipőmre. Ez a rész felett még olvadtabb volt a jég. Még kb. 2 kth. lett volna, de nem akartuk elrontani az élményt így elkezdtünk ereszkedni.

Elvégre majdnem mindkét ágat kimásztuk 🙂

Ereszkedünk

Még sötétedés előtt visszaértünk az autóhoz. Legnagyobb meglepetésünkre a hőmérő +6 fokot mutatott a jég aljában. Mint megtudtuk Malta-n eznap +15 fok volt. Másnap reggel hazaindultunk.