Út hossza: 210 méter

Download file: Brueggler_einstieg.gpx

GPS-Track vissza
Download file: Brueggler_zuruck.gpx

Näfels-től keskeny aszfaltozott erdei úton jutunk fel az Alpin Campingig, ami önmagában is kalandos és gyönyörű egyszerre. A Camping az út végénél található, innen a soronpón tovább csak a fenti hütték tulajdonosai tudnak behajtani.

Alpin Camping Brüggler

A Camping a következőkből áll: kis hütte 2 WC-vel, 2 csappal, egy közös helyiséggel és 3 tűzrakó hellyel. Érkezéskor a mosdók feletti kis borítékot kell kitölteni (érkezés, távozás ideje, sátorok száma, rendszám), s az ottani postaládába dobni a díjjal együtt. Másik papírt pedig a szélvédő mögé, igazolva hogy fizettünk. Mi 2 napra és 1 éjszakára kb. 20 eurót fizettünk. Nagyon hangulatos ki hely, 1240 méteren. Innen indultunk tovább a Brüggler irányába. Az idő sajnos borult volt, s a köd is szitált.

Vor uns ist der Gipfel von Brüggler

Előttünk a Brüggler csúcsa

A beszállásig kb. 1 órát kell menni. A völgyben felfelé vezető kirakott utat követjük sokáig (első elágazásnál jobbra). A Stattboden-nél, ami az út végénél található házikó, jobbra megyünk felfelé a legelőn átvágva, ösvényen. A fenyőerdő bal oldalán jutunk fel a fal aljáig, ahol jobbra megyünk tovább a fal aljában. Itt már egyre több volt a hó, így nem volt rossz ötlel, hogy bakancsban jöttünk.

Durch die Weide

Átvágva a legelőn

Hatalmas mészkőfal alá érkeztünk, aminek a jobb oldalán kellett keresnünk az utunk.

Am Fuss von Brüggler

A Brüggler felának aljában

Mivel a fal helyenként még havas volt, s az eső is szemerkélt, egy könyebb ám hosszabb utat szemeltünk ki, a Silverster-t.

Brüggler - Silvester

Brüggler – Silvester

Einstieg Silvester

A Silvester beszállása

Silvester - top markiert

Silvester – szuperül jelölve

Minden út első nittjébe bele van írva annak a neve, így nagyon könnyű megtalálni a beszállást. A Silvester az első kötélhosszban keresztez egy másik utat, így a nittek még kékkel is meg vannak jelölve. A leírásokban mindenhol azt találtuk, hogy onnan ismerjük majd meg a Silvester beszállását, hogy ott tömörül a legtöbb parti. Ebben az időben szerencsénk volt, hiszen rajtunk kívül csak hárman másztak az egész falon. Így a Silvester csak a miénk volt.

Gabi in der zweite Seillänge von Silvester

Gabi a Silvester 2. kötélhosszában

Felnézve a második standból

A szikla kicsit hideg volt, időnként nem teljesen éreztem hogy fogok-e valamit az ujjaimmal. Szerencsére aznap északi volt a szél, így az egész déli falon szélcsend volt. Az út nagyon jól biztosított új nittekkel. Mi kb. 2-szer használtunk plusszban friend-eket.

brüggler

Gabi mászik felfelé a vízlefolyásokon

In dem Stand

Standban

A mészkőről mindig Oszoly szétmászott sziklái jutnak eszembe. Itt azonban még az egyik legkedveltebb út is jól mászható volt. A fogásokat persze itt is fel lehetett ismerni, de nem csúsztak annyira. A mészkőnek pedig fantasztikus alakzatai voltak. Szinte mindenhol volt 1-2 függőleges pikkely amit meg lehetett fogni. A lábnak meg általában ezekben a függőleges repedésekben kellett helyet találni. Figyelni kellett azonban, hogy amikor tovább akartunk lépni sokszor kissé beszorult, s ki kellett szuszakolni.

Aussicht nach Osten

Kilátás keletnek

Visszanézve az utolsó kötélhosszból

Kilátás nyugatnak

Az utat biztos egy minimum 190 cm magas mászó építette, mert sok fogást én sajnos nem értem el benne. Volt 1-2 trükkös rész is. Pl. ahol piazz-zal fel kellett lepni arra a pikkelyre amit fogtál s továbbfogni egy messzebb fogásra.

Visszanézve a Silvester tetejéről

Végül 6 helyett 5 kötélhosszból másztuk ki az utat. A standok az út vége felé nem voltak egyértelműek. Több helyen volt a nitt mellett 1-1 régebbi gyűrű vagy szög. Mi egész kötéllel másztunk, mert nem akartunk ereszkedni. Ha valaki a Silvestertől jobbra található utakat mássza, akkor érdemes inkább ereszkedni, mert a gerinc ez az út után letörik.

Elfáradva az út kiszállásánál

Az út kiszállásánál elpakoltuk a felszerelést, kivéve a kötelet. A szűk kis gerinc, ami tele volt törpefenyővel havas és csúszós volt. A hó friss volt, pár napos lehetett, s nem is voltak benne nyomok.

Már látszik a csúcskereszt

Már csak pár méter a Brüggler csúcsa

A Brüggler 1777 méteres csúcsán még csúcskönyv is volt a kereszt alatt. Be is írtuk magunkat. Utoljára  8 napja jártak itt.

Brüggler!

A csúcsról a nyugati oldalon vezet le az út. Itt még egybefüggő hótakaró fedte a tájat. Hamarosan rátaláltunk a piros jelzésre, ami a sziklákra volt festve (nagyrészt hófedte).

Elhagyva a csúcsot

A lejövetel elég rossz volt. A friss hóréteg a sárral s fűvel nagyon csúszott. Volt egy rövid szakasz, ahol kicsit le kellett mászni. Végül kb. 1 órába is telt visszajutni az autónkhoz.

Lefele jövet

A Campingben ekkor már állt 2 sátor. Mi is felállítottuk a sajátunkat s vacsit készítettünk.

Gabi a szakács

Alpin Camping háttérben a Brügglerrel

Az éjszaka csendes eső esett. Reggel sokáig aludtunk, kipróbáltuk a tojásporos rántottát s hazaindultunk.