Parkoló: Vermuntbahn parkoló: 46.968074, 10.057399
Cél: Rauher Kopf 3101 m
Szintkülönbség összesen: 1050 m
Nehézség: Csúcs előtti 100 m szint I-II-es mászás

Bielerhöhe (2030 m) – Wiesbadener Hütte (2443 m)

Download file: Wiesbadener.gpx

Wiesbadener Hütte (2443 m) – Rauher Kopf Vorgipfel (3070 m) – Bielerhöhe (2030 m)

Download file: Rauher_K.gpx

Első Nap

Még péntek este megtettük a Partenenhez vezető út nagy részét, hogy másnap időben indulhassunk.

Partenenben a Vermuntbahn parkolójában hagytuk az autókat, s gyors pakolás után a felvonó felé szaporáztuk lépteinket.

Partenen Vermuntbahn

A Vermuntbahn parkolójában

Meg is váltottuk a jegyet, amellyel a Bielerhöheig utazunk majd. Elsőként felvonóval, utána kisbusszal. A Buszút elég izgalmas, mert a kisbusz két alagúton is áthalad úgy, hogy jobb és bal oldalán alig pár centi választja el az alagút belső sziklafalától.

Bielerhöhe Silvretta Stausee

Bielerhöhe: Silvretta víztározó

Megérkezve a víztározóhoz kicsit szeles de napos idő fogadott minket. A tó jege az üzemeltető oldala szerint már nem volt biztonságos, így a tavat balról (keleti oldal) kerültük. Az első 3 km-t így a tó partján tesszük meg vízszintes terepen.

Bielerhöhe

Visszanézve a Bielerhöhere

A nyári erdei úton haladunk, melyet helyenként már csak nagyon kevés hó fel. Így időről időre le kell csatolni léceinket és a következő hófedte részig a vállunkra kapni. A fahidak is le vannak szerelve, csak a betontalapzat található a helyén, de ez az átkelésben nem hátráltat minket.

A víztározó partján haladva

A Wiesbadener Hütte kedvelt célpontnak tűnik, hiszen több csapattal is találkozunk.

Wiesbadener hütte

A Wiesbadener hütte felé haladva

Az ég közben sajnos beborult, s a következő 1,5 napra nem is igen tisztult már ki.

A víztározó végéhez érve a bal oldali völgyben, az Ochsentalban indulunk el felfele. Az út széles és lankás.

Ochsental

Felfelé az Ochsentalban

A felhők egyre lejjebb ereszkedtek s egyre hűvösebb is lett.

Láthatáron az Ochsentaler Gletscher

Hamarosan csodás látkép tárul elénk. Jobbra az Ochsentaler Gletscher meredek oldala, míg balra az egykori gleccserfal.

Ochsental

Az út itt kanyarogva vezet fel a bal oldalon magasodó oldalba. Mi levágjuk a kanyarokat s direktbe megyünk felfele.

Láthatáron a Wiesbadener Hütte

Amíg a völgy alsóbb részein a nedves hó nehezítette a haladást, addig itt a hó tetején lévő jeges kemény réteg hátráltatott minket.

De végül legnagyobb örömünkre elértük a Wiesbadener Hütte menedékét 2443 méteren.

Wiesbadener Hütte 2443 m

A csapat

Megfelelő hozzáállás

A hüttében már előre foglaltunk a lágerban. 10 fős kellemes lágerek vannak. Lepakoltunk, majd rendeltünk egy kis ennivalót. Ki gulyáslevest, ki császármorzsát.

Aztán pihenőre tértünk egy kicsit a vacsi előtt. Ezt persze egy tapintatlan lágertársunk félbeszakította, aki ordítva érkezett a szobába s keltett fel mindannyiunkat.

Kimentünk egy kicsit a hütte mögé s megmutattuk a pieps működését, használatát.

Pieps keresés

Aztán vacsiztunk, ami finom és sok volt. Hihetetlen, hogy a két cseh lány milyen tempóban és szuepr hangulatban szolgálta ki az egész hüttét.

Majd korán aludni tértünk.

Az éjjel hóvihar tombolt odakint, ami bár reggelre csendesedett, de a szél erős maradt.

Indulás!

A Rahuer Kopfe felé a hütte mögötti hegyoldalban indul az út. A friss kb. 5 centis hóban már voltak nyomok, így azokat követtük. Az oldal egyre meredekebb lett, s a friss hóréteg híjján még nehezebb lett volna a haladás.

Úton a meredek oldalban

Visszanézve a Wiesbadener Hüttére

A meredek szakasz tetején egy vájúban találtuk magunkat. Hamarosan kettéágazott, ahol mi balra tartottunk.

Rauher Kopf

Balra fel a völgy végén

A laposabb szakasz után ismét egy kicsit meredekebb rész következett, amit újból egy lapos váltott fel. A szél továbbra is erősen fújt, olykor-olykor kibillentve minket az egyensúlyunkból.

Gabi a szélben

Itt egy nagy sziklatömbhöz értünk. A nyomokat követve jobbra kerültük s traverzáltunk a meredek oldalban balra. Egy utánunk érkező csoport a bal oldalról kerülte a sziklát, s szemmel láthatóan könnyebben haladtak, így valószínűleg az az ideális út.

Traverz a meredek oldalban

A traverz után ismét egy hosszabb lapos szakasz következik. Míg eddig ÉK-nek tartottunk, most egyenesen K-nek vesszük az irányt.

A traverz tetején – előttünk a csúcs

A DK-i szél itt még jobban felerősödött, s újra meg újra jelentsen hátráltatott a haladásban.

A felhők hatalmas sebességgel futottak el a nap előtt, időnként át-átengedve azt.

Széljáték

Előttünk a csúcs

Hamarosan újra meredek lett a terep, s cikk-cakkban haladtunk felfele.

rauehr kopf

Meredek terepen a nyereg felé

Itt ketten a csapatból úgy döntöttek, hogy nem jönnek tovább, így hárman folytattuk utunkat. Kb. 3000 méteren el is értük a sídepót. A szélcsatorna közepén voltunk, így a léceket igen rendesen leszúrtuk a hóba, nehogy lefújja őket a szél.

Sídepó

A Scharte bal oldalán a magas sziklafaltól közvetlenül balra indultunk felfele. A nyomok egy meredek bevágásba vezettek.

A bevágásban

A bevágás végén balra haladunk tovább. A gerinc keleti oldala meredeken esik le. Itt wechték is képződtek, amivel különösen vigyázunk.

A széles gerincen, a mászós rész előtt

Itt egy rövid mászós rész következett, kb. II-es. Ahogy ezen felértünk, további könnyebb mászás után az előcsúcson találtuk magunkat.

Rauher Kopf az előcsúcsról nézve

Innen további kitett mászás következett volna. Az erős széltől kezdtünk átkülni. Hágóvas híjján úgy döntöttünk, hogy ezt most nem kockáztatjuk meg.

Óvatosan visszamásztunk, felcsatoltunk, s már csúsztunk is lefelé.

Irány lefelé!

A meredek szakasz kb felénél aztán jobbra tartunk s a Bieltalban csúszunk lefelé. A hó eleinte nagyon jeges, majd ahogy lefele jutunk egyre nedvesebb s tapadósabb lesz.

Lefelé a Bieltalban

A völgyben 2-3 lavinán is átcsúszunk, melyen az elmúlt napokban jöhettek le.

Átcsúszva a lavina maradványain

A hosszú völgy végéhez közeledve két lehetőségünk van. Bizonytalan viszonyok közt javasolt lecsúszni a sípályáig, majd visszaemelkedni kb. 50-100 méter szintet a tározóig.

A másik lehetőség a meredekebb helyoldalban az ösvény nyomát követve az oldalban végigcsúszni. Így csak kb 10 méter szintet kell a végén emelkedni. Mi ezt választottuk.

Ismét megpillantva a víztározót

Az ösvényen – a túra utolsó szakasza

Az utolsó métereket a víztározó gátján tesszük meg. Lecsatolunk, harapunk pár falatot, már itt is van a kisbusz értünk.

Egy kicsit túl szeles és a hó miatt fárasztó, de csodás hegyek közti sítúra emlékével ülünk az autóba.