Idén júliusi zillertali túránkon szemeltük ki a Schönbichler Horn-t. Sajnos augusztusban a változó idő nem tette lehetővé, hogy megszervezzük a túrát. Maradt így az október eleje.

Nehézség: az utolsó szakaszon drótkötéllel biztosított alpesi túra
Parkoló: Schlegeissespeicher, 47.033600, 11.698396, 1750 m
Csúcs: Schönbichler Horn 3134 m
Szintkülönbség: 1400 méter

Download file: 20151003_SchoenbichlerHorn.gpx   Reggel 8 órára értünk a Schlegeisspeicher parkolójába. Az utolsó útszakaszt fizetős úton tesszük meg (hóhelyzettől függően júni-októberben van nyitva). Leparkoltunk a víztározó mellett, s kipakoltuk a bicikliket. Az idő borult volt, így nem láttuk a körülöttünk magasodó hegycsúcsokat.

schlegeisspeicher

Indulás a Schlegeisspeicher parkolójából

Nyeregbe pattantunk, s a tározó DNY-i oldalán vezető erdei úton tekertünk a Furtschaglhaus irányába.

zillertal

A víztározó partján

A víztározó végéhez érve átkelünk a gáton s a völgy belseje felé folytatjunk utunkat. Kevéssel a felvonó előtt ágazik le balra az ösvény, mely a hüttéhez vezet. Itt leparkoltuk a bicikliket, s gyalogosan mentünk tovább. Az út eddig 5,5 km hosszú volt, biciklivel fél óra alatt tettük meg, amivel jó 1 órát nyertünk.

furtschaglhaus

Az ösvény kezdete a Furtschaglhaus felé

Az ösvény jól kiépített sziklalépcsőin nyertük gyorsan a szintet. Az idő esőre állt s a szél egyre erősödött. Helyenként hófoltokon keltünk át, máskor a sebes hegyi patak felett. Az előző hétvégén kb 15-20 cm friss hó esett, melynek nyomait olykor már itt 2000 méter környékén láttuk.

furtschagl haus

Úton a hütte felé

Láthatáron a Furtschaglhaus

A biciklodepótól kb 1 óra alatt értük el a hüttét, miközben 450 méter szintet nyertünk. Minden csendes volt. A hüttét már bezárták idénre. Bekukucskáltunk a téli szállásra, ami teljesen jó: vaskályha és kb. 10-14 férőhely paplanokkal.

Furtschaglhaus 2295 m

furtschaglhaus witnerraum

Furtschaglhaus téli szállás

Pár perc pihenőt tartottunk, hogy igyunk és harapjunk pár falatot. Majd tovább indultunk. A körülöttünk magasodó hegyek nagy része mind felhőbe burkolózott, így még nem láthattuk célunkat, a Schönbichler Horn-t sem. Kevéssel a hütte felett két sráccal találkoztunk, akik a Grosser Möselert akarták megmászni, de a rossz időjárás miatt visszafordultak. A mi csúcsunk technikailag könnyű, így fel se merült bennünk, hogy visszaforduljunk. Lassan de biztosan követtük az ösvényt felfelé. Időnként a szitáló eső kezdett rá, máskor a szél támadt fel.

Vissztekintve a Furtschaglhaus-ra

Ez az útvonal a Berliner Höhenweg része, mely nyáron kedvelt magashegyi hüttetúra. Most viszont minden kihalt volt már, senkivel se találkoztunk innentől.

Lassan elérve a hóhatárt

Kb. 2600 méteren elérjük egy kis előcsúcs alját. Erre jobbról szerpentinezve kapaszkodunk fel. A meredek köves ösvényen megnehezítette az előrejutást, hogy itt már szine egybefüggő hóréteggel találtuk szembe magunkat.

berliner höhenweg

Felfelé a nyugati gerincen – a déli oldal tiszta, az északi havas

Az előcsúcs után egy széles lankás gerinc következik. Itt még találtunk egy sávot, ami hómentes volt, s megkönnyítette az előre haladást.

schönbichler horn

Kitisztul az idő! – majdnem középen a csúcs

Ezután egy széles hátra érünk. Itt kevesebb maradt meg a hóból. Innentől egyre kövesebb lett a talaj, s figyelni kellett, mert a nagyobb szikladarabok is ingatagok lehettek. Örömünkre kitisztult az idő, s megpillantottuk a csúcsot.

A drótkötéllel biztosított szakaszhoz érve

A csúcs alatti utolsó kb 100 méter szintet drótkötéllel biztosított ösvényen tesszük meg. A drótkötél talán nem mindenhol indokolt, de nem is muszáj végig használni. Az első pár méteren az volt az érzésem, hogy 2 méteres embereknek tervezték, mert alig értem el.

drótkötél schönbichler horn

Drótkötél a Schönbichler Horn-on

Itt már a magasság is érezhető volt, s lassabban haladtunk. A drótkötél zúzmarás s több helyen lefagyott volt. A sziklákat is jégréteg borította, így figyelni kellett.

Biztosított szakasz

Hamarosan felértünk egy kis nyeregbe, ahol balra követtük tovább a köteleket. Az utolsó métereken térdig ért a hó. Fél 1 volt ekkor, tehát a parkolóból 4,5 óra alatt értünk fel. Sajnos a gyönyörű kilátásból nem láttunk semmit, de azért nem maradt el az öröm, hogy feljutottunk hetedik háromezresünkre.

Schönbichler Horn 3134 m

Schönbichler Horn csúcskereszt

A szél felerősödött s hódarát csapott az arcunkba. Gyorsan össze is pakoltunk, s indultunk lefele. A szél nagyon kellemetlen volt, s az egyszerűbb kesztyűben fázni kezdtek az ujjaim. A csúszós havon elég kellemetlen volt a lefele haladás. Többször térdik süllyedtünk a sziklák közti hófedte lukakba. Ahogy lejjebb értünk, kezdett enyhülni az idő is. A hütte felett nem sokkal még a nap is kisütött pár percre.

Kisütött a nap! 🙂

A csúcs újra felhőben

A kihalt Furtschaglhaus

A hüttéhez érve ismét rövid pihenőt tartottunk. Elnézve a felettünk szaladó sötét felhőket nem időztünk sokáig, hátha még visszérünk az autóhoz szárazon. Sajnos nem így lett. A hütte alatt nem sokkal elkezdett esni az eső, s el sem állt a túra végéig.

Esőben

A túrát mindenképp jó szívvel tudjuk ajánlani, de inkább július-augusztusra érdemes tervezni. Több napos túraként átszelve a Schönbichler Horn-t gyönyörű túraútvonal kínálkozik a másik völgyben is, két régi hüttével: Alpenrose és Berliner Hütte.